fredag 19. november 2010

Hva er EGENTLIG meningen med jobben din?

Er du en av dem som sier til deg selv at livet er mye mer enn en jobb? Er det første du tenker på om morgenen at du om 8 timer skal gå hjem? Er det slitsomt for deg å tenke på den egentlige hensikten med jobben din? Jeg blir alltid fasinert over store folkesamlinger, da jeg noe undrende lurer på hva folk egentlig driver med. Hva er deres verdi til vårt samfunn? En bonde lager mat, men hva gjør en som sitter på postmottaket og stempler brev? Av og til møter man ansatte med det jeg ville karakterisert som kjedelige jobber, men som gløder. De ser den større hensikten med sin jobb, en egenskap som kan løfte livskvaliteten til den enkelte.

Selv har jeg vært med på å legge ned en avdeling som ikke kunne finne sin hensikt. De ansatte så aldri noe lys i enden av tunnelen, selv om vi forsøkte med KPI-er og konkurranser. Lederen måtte til stadighet detaljstyre de ansatte, og mange konflikter bygde seg opp rundt avdelingen. Ingen i avdelingen likte jobben sin, og da var rådet: legg ned avdelingen. Jobben de hadde var repetitiv, og omfanget økte for hver måned som kun overtidsarbeid kunne løse. Tidvis klarte de ikke presset med å levere, som skapte sure oppdragsgivere og negativt fokus. Løsningen for oss var å bruke seniorressurser som automatiserte, og de fikk nye og mer meningsfylte oppgaver.

Grunnen til at jeg skriver denne artikkelen, er at jeg må finne en hensikt i jobben min for å orke å stå opp om morgenen. Men finner jeg en hensikt kan til og med de kjedeligste oppgavene blir morsomme! Et langt blikk framover og en tydelig strategi for framtiden er det som holder engasjementet mitt oppe dag etter dag. Men dette har også ført meg ute i trøbbel, da det har hendt at min selvdefinerte hensikt ikke har passet med den jobben min sjef vil at jeg skal utføre. De fleste sjefer har ingen stor visjon eller hensikt med sin jobb, og ser for seg sine ansatte som små roboter som skal fylle en stillingsinstruks. Skremmende er de ansatte som begynner å breie seg, og utfordrer etablerte sannheter om hvordan man jobber.

Som rådgiver har man en enorm verktøykasse med tiltak man kan implementere for bedrifter. Mest populære er de ufarlige tiltakene som ikke forskyver maktstrukturer eller krever en ny bedriftskultur (slik som datasystemer som lover bedre samhandling eller økt innovasjonsgrad). De fleste tiltak vil føre til positive endringer for kunden, men noen tiltak er mer effektiv enn andre. Dersom det eksisterer et universelt råd som samtlige enheter kan innføre uansett funksjon, så er det å la sine ledere og ansatte forstå den store hensikten med sitt selskap, avdeling eller jobb. Dette vil gi et selskap som i mye større grad enn før som går i samme retning, uten at man trenger å detaljstyre den enkelte. Den interne maktkampen vil stilne, og de kjedelige jobbene vil i større grad bli gjennomført. Man trenger ingen bonusmodeller, eller interne motivasjonskonkurranser. Man vil få en mer fleksibel organisasjon som tilpasser seg endringene i markedet av seg selv, da de ansatte vet hva de skal se etter. Dersom du synes dette høres ut som fiksjon, så skal du vite at mange bedrifter har det slik i dag. Det er denne lederformen jeg kaller Ledelse 2.0.

5 kommentarer:

  1. Hei Rune!

    Store spørsmål du stiller her. Gir meg litt å tenke på.

    Siden vi er kolleger blir jeg jo jo fryktelig nysgjerrig da, på hva den egentlige meningen med DIN jobber er, akkurat nå?

    SvarSlett
  2. Da må jeg velge jobb da :-) Ledelse 2.0 rådgivning gjør at jeg med enkle virkemidler kan bedre arbeidsmiljøet til selskaper. La de ansatte sove bedre på natta, samtidig som selskapet tjener mer penger!

    Som prosjektleder synes jeg det er inspirerende å se økende engasjement og deltagelse fra prosjektdeltagerne, og for kundene å hjelpe dem med å dele informasjon (vet det høres nerdete ut, men det synes jeg altså er spennende)

    Også vet jeg at så lenge jeg gjør andre godt, så drypper det noe godt på meg også :-)

    SvarSlett
  3. Godt svar. Bedre tekst til en "Om meg"-side har jeg vanskelig for å tro du kan skrive :-)

    SvarSlett
  4. Takk :-) Jeg får vel sakse dette inn i CV-en!

    mvh Rune

    SvarSlett
  5. Godt skrevet, Rune.
    Men jeg synes du bommer på et punkt, og det er at du ikke klarere definerer rammeverket for dem dette gjelder. Eller rettere sagt, hvem som har råd til å tenke på dette. Historisk sett er dette et nytt fenomen, og selv i dag er det kun i noen industriland, innenfor visse bransjer, dette gjelder. For alle andre gjelder faktisk Maslovs behovspyramide fortsatt! Men det er klart, Ledelse 2.0 er kanskje ikke det første du ville solgt til klesfabrikker i Kina. ;-) Stå på!

    SvarSlett