mandag 6. september 2010

ICA Norge har et ledelsesproblem

Ble fascinert over denne artikkelen hos DN

La oss se på symptomene:
  • Kjøpmennene er i opprør, og saksøker kjedekontoret
  • Kundene flykter fra butikkene, og omsetningen er nesten halvert på 11 år
Kan vi anta at ledelsen ikke er på lag med ansatte og kunder? Det som har kommet frem gjennom artikler i Aftenposten  er at ledelsen har tvunget igjennom en strategiendring fra billigkjede, til en kjede med bedre vareutvalg men til en høyere kostnad. De har hatt en dominant logikk, som det har vært meget vanskelig å bryte. Det fasinerende er at de har mistet 40% av sin markedsandel, og 50% av alle butikkene sine før de nå ser ut til ville ønske å snu.

Og hva skal de nå gjøre? Mitt råd til ICA Norge er:
  • Få kjøpmennene med på laget: Prat med dem, og lag en plan/visjon sammen med kjøpmennene som alle har tro på.
  • Finn en markedsposisjon unik for Rimi og ICA. Rema er billige varer, Kiwi er den opprørske nærbutikken som stadig utfordrer konkurrentene, Prix er samvirket som gir tilbake penger, Meny har stort vareutvalg og ferskvaredisk. Rimi er i dag ensbetydende med dårlig vareutvalg til en høy kostnad... kanskje ikke et vinnende konsept?
Denne markedsposisjonen kan finnes gjennom en rekke teknikker:
  • Trendovervåkning: Få innsikt i de Norske kunders tanker og hverdagsproblemer, og forsøk å finne ut hvordan ICA Norge kan hjelpe kundene.Spre denne kunnskapen til alle i konsernet.  
  • Blue Ocean strategy: Finn en unik markedsposisjon
  • Sette i gang læring: Sørg for at kunnskapen kjøpmennene sitter på blir spredt rundt omkring blant andre kjøpmenn og til kjedekontoret
Uten at jeg kjenner ledelsen, vil jeg også tro at denne arrogansen som kommer til uttrykk mot kundene og kjøpmennene har sin rot i en autoritær lederstil. En ledergruppe med sterk gruppetenkning, som skviser ut sunn fornuft og enhver kritisk røst. Jeg vil anta at ICA sin ledergruppe har vært preget av ro og enighet i hele perioden, og man har lenge trodd at dette er en midlertidig dipp. Bare man investerer nok, så vil lønnsomheten gå oppover igjen. Man trenger derfor å endre sammensetningen av ledergruppen, og styret (som har det formelle ansvaret).

Da vil jeg ønske ICA Norge lykke til, og kast gjerne et blikk mot Rema som i hele perioden har holdt på sin posisjonering som de som kutter prisene. Samtidig har de feiret kjøpmennene, og tviholdt på et servicekonsept som fungerer. De har i det siste også hjulpet de kundene som mangler ideer til rask, god og rimelig middag med konseptet: "Middag til 4 under 100 lappen". Gratulerer Rema!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar